söndag 12 oktober 2014

Nybörjarens shoppingguide till nail art

Hej, jag heter Anneli och jag är en nagellacksnörd. En polish addict, en lacklisa. Jag är insnöad på Nail art.

När jag började göra nailart var den enda nailartprodukten på den svenska marknaden Depends art liners, lacker med smala borstar i guld, silver eller svart så att man kunde måla ränder på sina naglar. Såhär ett par år senare har det blivit en jättetrend. Jag vet inte om det här inlägget kommer lite sent för Den Stora Hajpen, men jag tänkte skriva det ändå, för jag har samlat på mig en del know-how på de två åren jag varit inne på Nail art.
Dollish polish "Penny... penny...penny"

Om inte annat så får jag ofta frågan av folk var man köper mina nagelgrejer. Och jag ser ganska ofta svenska butiker försöka lura er konsumenter något så ohyggligt genom att ta överpriser för nailartgrejer (jag tittar på er, Body Shop). Så en sådan här guide kanske är på sin plats. Alltså:

Nail art shopping - en nybörjarguide

Del ett - nagellack

Vi börjar med basfärger. Kallas ofta cremelack och kännetecknas av att vara helt utan spexigheter. Inget glitter, inget skimmer, inga färgskiftningar. Om jag var du skulle jag börja med att skaffa en grundpalett, så att du har många färger att leka med. Miniflaskor är skitbra - de kostar lite och räcker länge. Jag gillar Depends 25-kronorsflaskor, de finns i många färger och det är ofta rea på dem. Köp inte en dyr baspalett, spara Ciaté, OPI etc. till de spexigare lacken. De flesta av mina är av ett märke som heter Sensinity och brukar finnas på Matrebellen-butikerna. Håll det enkelt.

Lär dig nätshoppa

Ok, det är ingen vits att slösa pengar på cremelack från de dyra märkena. Däremot har många av de kända nagellacksmärkena himla snygga och roliga lacker. Och då är Ebay din vän. OPI, China Glaze och Essie kostar en bråkdel på Ebay mot vad de gör i svenska butiker. Särskilt om du köper kollektionslådorna med flera olika lack.

För egen del tog det mig några månader att bli ganska blasé. Sedan hittade jag indielack och världen har inte riktigt blivit sig lik. Vi pratar alltså om privatpersoner eller småföretag som gör relativt små upplagor av roliga lacker. Ofta med oerhört spexiga kombinationer av glitter, pigment och effekter. Här är Etsy din bästa vän. Jag gillar märken som IndigoBananas, Dr Lacquer, ILNP, Dollish polish, Polish me silly och Kawaii lacquer. Men alltså det finns hur många som helst. In och sök!

Lack som du kan styla med

Som i allt annat går det trender i nagellack. Vissa hittar in på mainstream-marknaden, och andra gör det inte. Några av mina favorittrender kommer här:

Multichrome eller duochrome-lack skiftar i färg beroende på vilket ljus man ser dem i. Duokromlacken i två färger, multikromerna i flera. Depend gjorde en kollektion, Chameleon, med dem förra hösten, men annars verkar de inte riktigt ha fått fäste i butikerna. OPI och Essie brukar ha några sorter vardera. T.ex. Polish me silly har en superläcker samling här.

Blandat gott från Kawaii Lacquer och
Dollish polish
Indielack betyder egentligen bara att lacket inte kommer från ett stort företag, men den vanligaste sorten jag stött på är roliga glitterlack med massa stora bitar i. Jag har hur många som helst.

Rätt många indielack-skapare är också nördar, så en kännetecknande grej här är att de gillar att döpa sina lacker med nördreferenser. Motstå frestelsen! Lacket blir varken snyggare eller fulare för att det heter som din favoritkaraktär i Harry Potter.

Thermal-lack ändrar färg efter temperaturen. Jag har inte sett någon variant i den stilen komma ut på svenska marknaden än, men gillar spexfaktorn i dem. Superbra present till nagellacksnyfikna barn. De snyggaste jag vet säljs av Doctor Lacquer.

En annan variant som jag inte sett på svenska marknaden men verkligen älskar är holo-lack. Det blir som små regnbågar/hologrameffekter i lacket. IndigoBananas gör många fina. Blanda för guds skull inte ihop det med Isadoras holographic-serie - som innehåller glitter med holoeffekt, det är inte samma sak.

Självlysande lack funkar som sådana där stjärnor man sätter i taket. Born Pretty Store har flest, men de är kinabaserade så jag lovar inte att lacken inte är djurtestade. I butiker brukar man kunna hitta självlysande topplack, åtminstone Viva la Diva och American Apparel har jag sett dem hos. Roligare än snyggt.

Del två - Verktyg för Nail art

Stämplad spets och prickar
Här kommer vi till det roliga. Typ alla tusen grejer man kan använda för att göra fina mönster och bilder på sina naglar. Ganska många av dem har sipprat in på marknaden det senaste året, som stämplar och folie. Jag köper allt sådant här på Born Pretty Store, som är svinbilligt, Hongkong-baserat och har fri frakt på allt.

Stämpling hittade jag för första gången på Camden Market i London. Du har små brickor med inristade figurer, lägger lack i ristningen och för sedan över den till nageln med en silikonstämpel. Depend har typ tre brickor i sortimentet. MoYou London är gurus på området.

Dotting Tools är awesome om man vill göra jämna prickar, men kan ersättas av t.ex. ett knappnålshuvud. Både Depend och Body Shop säljer överprisade.

Nagellackspennor finns i ett gäng varianter och de flesta är skräp. Mina favoriter är köpta i London och av märket Nails supreme. Hittat ett gäng varianter av dem på Ebay. Köp inte random nagellackspennor av Born Pretty eller på Tradera, du blir troligtvis besviken.

Dekaler, klistermärken etc. brukar finnas på kinabutiker. Born Pretty har ett jätteutbud av dem för ca 10kr arket. Även Depend har en del.


Jeanseffekt med svampade "slitningar"
Svampning är en vanlig metod för att göra lite coola effekter. Köp inte speciella svampar för ändamålet - det bästa är vanliga disksvampar.

Striping tape är väldigt tunn tejp som man kan använda för att göra raka ränder. Underlättar mycket!

Utöver stämpling är den metod som jag brukar få flest beundrande kommentarer om när jag använder water marbling. Den är lite kruxig och tar ett tag att lära sig, men är i princip samma sak som vanlig marmorering. Ta en glasburk du inte är rädd om, fyll med ljummet vatten. Droppa nagellack på ytan, rita mönster i det med en tandpetare och doppa ned nageln. Det finns hur många tutorials som helst på Youtube.

Del 3 - Hitta ett community

Att vara nagellacksnörd är socialt, och om du inte vill trötta ut dina vänner med långa utläggningar om stämplingsplåtar, glitter placements och frankenlack behöver du helt enkelt skaffa några vänner som förstår tjusningen.

För min del har den primära källan för nagellacksnörderi varit Instagram. Mitt konto Leisnails var ett bra tag mer aktivt än mitt vanliga instagramkonto. Men du måste skaffa lite folk att följa för att det ska bli roligt. Och lära dig hashtagga. En lång harang av typen #nails #nailart #awesomenails #nailartohlala #nails2inspire blir snabbt vardagsmat bakom alla inlägg. Kolla vilka som är aktiva postare i de taggarna och vilka som har många följare, de lägger ofta upp bra grejer.

Det finns också en uppsjö av nagellacksbloggare där ute. Jag har aldrig följt särskilt många, men Chalkboard Nails och The Nailasaurus är värda ett par besök. Slutligen finns det hur mycket Nail art på Youtube som helst, men eftersom jag hatar att kolla på videor har jag ingen särskilt bra koll på den scenen.

Några tips för scenen:
  • Skaffa en bra kamera och fota i bra ljus - ingen orkar titta på dåliga suddiga bilder.
  • Märk alla bilder du lägger upp med t.ex. ditt namn, instagramnick eller bloggadress. Ett känt skurkbeteende online är att lägga upp andras nailart och ta cred för den.
  • Starta inte gräl om designer. Ingen vet vem som "uppfann" cupcakenaglar, eller glitter placements, eller tidningspappersnaglar, men scenen skakas ibland av totala flamewars om vem som imiterat vems stil. Strunta i dem. Chilla. Om du kopierar någon annans naglar rätt av eller får inspiration från någon - credda.
  • Var generös med likes och kommentarer, gå inte in på random människors profiler och be dem att följa dig eller ge dig en shoutout.

Slutord

Jag är ingen tutorialmänniska, så jag tänker inte lägga upp några guider till hur man gör mina favorittekniker eller vad jag tycker att du ska ha på naglarna. Det är ju det roligaste att hitta på själv! Däremot slänger jag upp ett litet galleri med några av mina favorittekniker, så att du vet vilka sökord du ska använda om du vill göra liknande grejer själv.

Cupcake nails, målade på frihand med nagellackspennor

Folienaglar eller foil nails. Regnbågsfolie från Born Pretty Store.

Galaxy Nails. Görs med svampning och glitterlack på mörk botten.

Glitter placement ovanpå en röd gradient.

Klimtnaglarna. Stämplar ovanpå folie.

Watermarbling, rosa bandet-style.

Watermarbling

Stämpling. De här kommer från MoYou London

Den här tekniken kallas Advanced stamping och går ut på att man färglägger
stämplarna innan man får fast dem på nageln.
Glitter placement. Går ut på att lägga glitter ett och ett på nageln.
Stora glitter finns på Born Pretty. Gurun på området är @polishallthenails på Instagram.

Inga kommentarer: