Dagens vintageblogg: om det här med underkläder

Som ni säkert har märkt vid det här laget tycker jag om kläder. Det tror jag är en typisk sådan där sak som förhållande till min kropp inte riktigt ändrar på - jag är genuint förtjust i kläder, och jag tycker att det här förhållandet mellan kläder och kroppar och hur de påverkar varandra är sjukt intressant. Så idag blir det ett inlägg på det temat.
 
Det här började med att jag var på fina Emmaus Vintage vid Slussen igår och hittade en sjuksköterskeklänning. (Jag har fortfarande inte riktigt lyckats luska ut hur gammal den är, den är märkt med Almedahls och SSK W 719). En liten ledtråd kom dock när jag provade den på, och insåg att "den här kommer att vara i rätt storlek med en gördel under". Många gamla vintageklänningar är helt enkelt snävare över höfter och rumpa i förhållande till sin storlek, eftersom det när de tillverkades var självklart att bäraren har en gördel under. Egentligen är det precis samma grej som att våra kläder är tillverkade för att bäras ihop med bh, och ofta får lite konstig passform i livet om man inte har det under.
Så jag gick hem och provade, och mycket riktigt gick den här klänningen att stänga fint med en gördel under (vänstra bilden). Midjebandet skar dock in lite, och visade sig vara ytterligare lite mindre i förhållande till höften än vad ens min ganska timglasformade siluett lyckas åstadkomma på egen hand, så jag slängde på mig en gammal underbyst-korsett och bytte behån mot ett mjukt livstycke. Vips - ny siluett (högra bilden). Notera hur mina bröst sitter mycket lägre än vad de gör med en modern bh, och att korsetten trots att den inte lyfter brösten alls lyckas skapa en ganska rejäl kontrast mellan bröst, midja och höfter. Så gör man en vintagesilhuett. Det handlar alltså ganska lite om min kropp och ganska mycket om mina underkläder.
 
Många bloggare som håller på med historiska moden påtalar den här vikten av rätt underkläder under klänningarna. Det är väl egentligen först med vågen av kvinnlig frigörelse på 60-70-talet, följt av 1980-talets träningshets, som det börjar förutsättas att kvinnors kroppar ska se ut på ett visst sätt i sig själva för att passa ihop med deras kläder. Fram tills dess är det liksom självklart att rätt silhuett byggs upp av ganska många lager underkläder, som lyfter fram, håller in, döljer och framhäver på rätt ställen för den önskade modefiguren. Och egentligen tror jag att vi blir lite lurade av det här - eftersom det plötsligt är trendigt på nytt att bära gamla vintageklänningar trots att vi inte längre använder den här sortens shapewear, blir vi förvånade eller antar att det är fel på våra kroppar när de inte kan bära samma kläder (utan rätt underkläder) som våra förmödrar (med rätt underkläder) gjorde.
Och så en annan relaterad sak.
Det var det här med att rubricera kvinnors kroppar som att de har till exempel en "tjugotalsfigur" eller en "femtiotalsfigur". Det kan vara ganska bedrägligt det där. För min egen del är jag någonting mellan ett timglas och ett päron - stora bröst, smal midja, ännu bredare höfter. Jag har alltså alltid trott att jag inte kan ha tjugotalskläder över huvudtaget, eftersom den klassiska "tjugotalsfiguren" är lite mera Keira Knightley - smal, inga bröst, inga höfter, ingen rumpa.
 
A Damsel in this dress ger ett tydligt exempel. Källa.

Men alltså... det är klart att det fanns kvinnor som hade breda höfter och stor bak även på 1920-talet. Hur gärna vi än vill det ibland, så ändras inte kvinnors kroppsformer i takt med att modevärlden talar om för oss att de ska se ut på ett visst sätt och att andra kroppstyper är fula eller opassande. Och vad hade kvinnorna med min kroppsform på sig på tjugotalet?

Tjugotalskläder, såklart.
 
Så jag satte mig och letade efter historiska veckotidningar. Kroppspolisande är ju knappast ett modernt påfund. Inte veckotidningsartiklar om hur man ska klä sig för att se slankare ut heller. Om man till exempel dräller runt på Pinterest finns det rätt gott om tips för hur man klär sig moderiktigt beroende på figur.
 
Och alla kvinnor var inte så himla trådsmala förr i tiden heller, varken på 1800-talet (oavsett hur många satirteckningar om getingmidjor vi ser) eller på tjugotalet. Så jag gjorde en fin liten pinterestboard med inspiration här. Den är peppande.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän