En bok som gör mig glad: Sara Lövestam - Tillbaka till henne

5. En bok som gör mig glad
Sara Lövestam - Tillbaka till henne

Egentligen hittade jag Sara Lövestams blogg först. Hon är en ganska quirky, hysteriskt rolig lesbisk SFI-lärare som nördar grammatik, och det var Karro som sa "va, känner du inte till henne, du MÅSTE läsa!". Det här var ganska kort innan Tillbaka till henne kom ut. Sedan har jag för mig att jag snubblade över den i pocketshopen (de flesta böcker jag äger är impulsköp därifrån) och konstaterade att den innehåller ett par teman jag brukar gilla i böcker, så jag passade på.

Så... vad då för teman? Den här boken är uppbyggd av två parallella handlingar. Å ena sidan är det Hanna, Stockholm, nutid, som lever ett rätt tråkigt och frustrerande liv innan hon av en slump blir ägare av ett gäng föremål - en trälinjal, ett par skor, en brosch och ett par glasögon. Av någon anledning får Hanna känslan av att det finns något slags historia gömd i de här föremålen och blir besatt av att leta upp den. Den här halvan av boken är en ganska klassisk blandning av "tjej får nog av sin tröttsamma omgivning och gör upp med den" och "tjej löser mysterier".

Sedan är det den andra berättelsen. Det är Tierp, 1906, och huvudpersonen är folkskollärarinnan Signe (som givetvis varit ägare av de mystiska föremålen, men det är mer med dem än så). Det här är min favoritdel av berättelsen. Kvinnosakskampen och rösträttskampen kommer till Tierp med en känd agitator, men för Signe blir det lite fler saker än så.

Jag är en sucker för historiska romaner. Jag är också en sucker för intressanta kvinnliga huvudpersoner, för lesbiska kärleksintriger och för feel good-mysterier. Så det här är en rätt mysig bok som jag blir glad av. Den gör mig sugen på att klä upp mig i min finaste söndagskostym och gå på Skansen. Eller i förstamaj-tåg med vajande röda fanor. Eller bara kura ihop mig med min flickvän och säga "jag läste just en så himla mysig bok!". Så den är värd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det