En favoritserie: Vilhelm Mobergs utvandrarserie

3. En favoritserie
Vilhelm Moberg - Utvandrarserien
Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna, Sista brevet till Sverige

4. En favoritbok i sagda serie
Vilhelm Moberg - Nybyggarna

Det här inlägget var svårare att komma igång eftersom jag kom på att jag läst relativt många serier. Hade ganska många bubblare, men det får bli den här.

När jag gick i gymnasiet och var lite sugen på att läsa Utvandrarna tittade en kompis chockat på mig och sa "Nej, men blä, Det är ju sånt som lärare vill att man ska läsa!". Lite skamset lade jag den ifrån mig och hittade någonting annat istället, och så kom det sig att det tog mig ganska många år att hitta den här serien. Sedan snubblade jag över några utdrag ur serien när jag bläddrade igenom mina läroböcker på jobbet, och tänkte att det kanske är hög tid att jag ger mig på den. Så jag sträckläste hela serien i våras.

De här är svenska klassiker och de flesta är väl någorlunda bekanta med handlingen i stora drag: Det är 1850-tal och smålänningarna Karl Oskar och Kristina sliter på sitt torp och drabbas av så mycket ekonomiska problem och allmänt elände att de bestämmer sig (Karl Oskar i alla fall, Kristina tvivlar men följer till slut med) för att emigrera till Amerika och bygga ett bättre liv där. Första boken täcker utresan till Nordamerika och avslutas med att de kommer i land i New York. Andra boken tar dem från New York till Minnesota där Karl-Oskar skaffar en jordlott åt familjen. I tredje boken följer man dem medan de slår sig till rot i det nya landet och har börjat bli med ett nytt liv och en ny vardag. Fjärde boken är något mer fragmentarisk och utspelar sig när familjen varit ganska länge i USA.

Karl-Oskar är inte en av mina favoritkaraktärer, jag tycker att han är ganska tråkig. Däremot finns det så himla många andra guldklimpar i de här böckerna. Det är Ulrika och Robert och Kristina, Danjel och Jonas-Petter. Det är mycket sex, det är mycket religion, en del drömmar och lämnade både mig och Karro med en del funderingar på hur våra egna liv skulle ha tett sig på 1850-talet. Den innehåller flera mänskliga och realistiska skildringar av kvinnor, deras tankar och (vad som förvånade mig) deras sexualiteter. Framåt slutet av serien är den relativt lik Laura Ingalls Wilders böcker som jag skrev om i förra inlägget, och som jag också uppskattar för sina ständiga uppräkningar av hur rummet i timmerstugan ser ut, vad mamma lagar till middag och hur mycket grödor pappa har fått in på sin jordlott i år.

Jag parallelläste Nybyggarna samtidigt som jag och en av mina klasser läste Americanah som jag också redan har skrivit om. Det blev rätt spännande. Det var två olika skildringar av motivet den amerikanska drömmen, med hundrafemtio år emellan, och rätt många likheter men också skillnader. Nybyggarna är också den av böckerna jag uppskattade mest, där det blir som tydligast hur olika sockenborna från Ljuder i Småland förhåller sig till sina nya roller som invandrare i Amerika, och hur de så småningom blir amerikaner.

De här böckerna är skrivna på 1950-talet, innan Sverige blev ett invandrarland. Men egentligen är de ännu mer intressanta idag, när svenskar som jag är vana vid att se oss själva på andra ändan av berättelsen. Vi är vana vid att andra kommer till vårt land, men i den här berättelsen är svenskarna själva utvandrare och invandrare, som lämnar sitt rätt sugiga fattiga Sverige för att söka sig någonting annorlunda och bättre. Och det är ett rätt spännande perspektivskifte. Så jag gillar dem.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det