Svensklärarsemester - 30 day book challenge


Nu ger jag mig på en till sådan där bloggutmaning. Den här gången handlar det om böcker. Det är egentligen inte jättemycket för er skull, utan mest för min egen. Som ni kanske vet har jag tagit en paus från mitt svensklärarjobb - till hösten börjar jag ett år på Nyckelviksskolan där jag ska läsa Färg, form och hantverk och lära mig så mycket konst och hantverkstekniker jag bara kan tänkas komma över. Det känns hemskt bra och fantastiskt kul.

Jag räknar med att fortsätta vara svensklärare däremot, för jag tycker mycket om mitt jobb. Men en rätt viktig del av det där lärarjobbet som jag ibland glömmer bort är det här med skönlitteratur. Jag har självbilden av att jag inte läser böcker. Men det gör jag faktiskt. Så jag tänkte att jag ska bokblogga lite, dels för att lära mig själv att skriva om litteratur och kanske också för att ge någon annan lite boktips eller bra tankar om texter.

Det blir förmodligen inte ett inlägg om dagen. Ett par inlägg har jag redan skissat upp på Facebook, så jag tar dem först och på en gång. Ibland lär det dröja mer än en dag mellan inläggen, eftersom jag är som jag är. Men jag ska försöka göra alla 30. Haka gärna på :)

1: Bästa boken jag läste förra året. Chimamanda Ngozi Adichie - Americanah
2: En bok jag läst minst tre gånger. Laura Ingalls Wilder - Lilla staden på Prärien
3. En favoritserie - Vilhelm Mobergs utvandrarserie 
4. Favoritbok i sagda serie - Vilhelm Moberg - Nybyggarna
5. En bok jag blir glad av. Sara Lövestam - Tillbaka till henne
6. En bok jag blir ledsen av. Tove Jansson - Pappan och havet
7. En bok som får mig att skratta. Jenna Jameson - Att älska som en porrstjärna
8. Mest överskattade boken. JRR Tolkien - Härskarringen-trilogin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det