En bok som gör mig ledsen: Tove Jansson - Pappan och havet

6. En bok som gör mig ledsen
Tove Jansson - Pappan och havet

Första gången jag läste Pappan och Havet låg jag på den sängen i mitt studentrum i Helsingfors, där jag pluggade sommaren 2011. Madrassen var hård, det hade börjat blåsa kallt från fönstret, och jag låg där och gömde mig efter en dag av nya intryck och blev mer och mer arg på Muminpappan. Det här är den näst sista boken i serien, och den där knäppa gosmysiga stämningen som många av de tidigare böckerna (typ Farlig midsommar och Trollkarlens hatt) kännetecknas av är också bortblåst.

Den här boken börjar med att Muminpappan får något slags fyrtioårskris och inte känner sig tillräckligt behövd. Frun och barnen klarar sig liksom ganska bra utan att han tar hand om dem. Sårad i sitt manliga ego blir pappan deprimerad, och för att lösa det problemet får Mamman, Mumintrollet och Lilla My lämna dalen tillsammans med honom för att bosätta sig på en ö i ytterskärgården. Den allra bortersta innan det bara finns havet. Så det gör de alltså.

Den här boken känns som att den handlar om mänsklig psykologi och familjerelationer mer än någonting annat. De fyra familjemedlemmarna hittar olika sätt att förhålla sig till det nya livet i öns gamla fyr. Pappan känner sig behövd, lever upp och börjar jobba. Mamman längtar hem och drömmer om sin trädgård i Mumindalen. Lilla My för samvetslösa krig mot öns myror, och i sedvanlig ordning flyter Mumintrollet mest runt som en betraktare av den här dysfunktionella familjens intriger.

Det handlar en hel del om Mårran också. Bokens läskigaste och vackraste sidospår handlar om Mårran, Mumintrollet och en lykta. Och om den försvunna Fyrvaktaren. Och om att någonting inte riktigt stämmer på den här ön. Men det får ni nog läsa själva.

Alltså, Pappan och havet är en bra bok. En av de bästa i muminserien. Men den är komplicerad. Lite sorglig, lite klaustrofobiskt och så mycket handlar om hur jobbigt det är när en medelålders man inte längre känner sig tillräckligt meningsfull och hur alla andra måste släppa vad de har för händerna för att åtgärda detta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.