En bok som får mig att skratta: Jenna Jameson - Att älska som en porrstjärna


7. En bok som får mig att skratta

Jenna Jameson - Att älska som en porrstjärna, en sedelärande berättelse

Kanske ett otippat val för den här posten, men en bokgenre som är en av mina guilty pleasures är självbiografier av folk som levt galna eller märkliga liv. Och självbiografier av sexarbetare. Rätt många av dem, Jenna Jameson included, har en blandning av humor, kaxighet och svärta som fångar mig. Böcker som är renodlat humoristiska tycker jag sällan är roliga, och böcker som är renodlat mörka blir så lätt pekoral. Den här tegelstenen har en del av varje.

Jag tippar att Att älska som en porrstjärna är riktad till en målgrupp som vanligtvis inte läser böcker. Jameson berättar om sitt liv och hur hon kom in i porrbranschen kapitel för kapitel, i jag-form, rätt osentimentalt. En del våld, en del droger, en del jävligt coola brudar med skinn på näsan, rätt mycket agency och en del humor. En del jävligt dåliga killar. Gemensamt för alla sådana här porrbiografier jag läst är att de träffar dåliga killar. Emellanåt varvas detta med små serier med tips, allt ifrån "såhär känner du igen en väskhallick" till "saker du inte ska säga till mig när vi har sex". Ibland varvas det med utvikningsbilder på författaren, eller dagboksanteckningar (översättningen komplett med taffliga felstavningar) av en ung Jenna. Jag hade den länge i badrummet och läste något kapitel i taget. Tror att jag har läst den två eller tre gånger faktiskt, så uppenbarligen har den någonting som fångar mig.

Namnet till trots upplever jag att Att älska som en porrstjärna inte försöker lära mig någonting. Den är rå, den är rolig och om du snubblar över den second hand är den klart värd att plocka hem,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?