2015 enligt Anneli

Nu verkar det här med nyårskrönikor ha flyttat till Facebook, men eftersom jag gjort dem här på bloggen i rätt många år tänker jag att jag åtminstone ska kopiera in inlägget jag skrev där och bildsätta det, så att jag kan fortsätta följa mitt liv kronologiskt som jag gjort i rätt många år. Tidigare inlägg i serien "Nyårskrönikor" tror jag inte är taggade, men brukar ligga runt 31 december - 2 januari.

2015 började som vanligt på bröderna Walbergs altan och med att jag och Karro för första gången tog tunnelbanan hem efter en nyårsfest till vårt då fortfarande ganska nya hem i Bergshamra. Eftersom alla verkar skriva årskrönikor nu och jag brukar göra det tänkte jag att jag skulle langa upp en jag med, men jag har ganska svårt att komma ihåg allt som faktiskt hände.

Efter en rätt körig höst var det vårterminen när jag började trivas bra på Grillska gymnasiet, och rätt mycket av min facebookfeed tas upp av roliga saker jag gjort med elever. Min födelsedag i januari firades på tapasbar med familjen.

I februari åkte jag till Madrid och hälsade på min bror med familj, och fick träffa min då åttamånaders brorsdotter Maya (som fortfarande är min favoritbebis, i några veckor till, sedan får hon en kusin som jag också kommer att tycka mycket om.

Med Maya i farmors kök någon gång i våras. Nu är hon större.
Sen var det Prolog där jag mådde bra i allmänhet, körde ett föredag om modehistoria och tog det rätt lugnt. Lajvsverige skakade av feministiskt engagemang och diskussioner om övergrepp och jag kände mig både pepp och väldigt alienerad på en gång.

En annan sak som hände under vårterminen var att jag bestämde mig på allvar för att söka Nyckelviksskolan, och satt hemma på helgerna och producerade arbetsprover. Det var nervöst för mig som aldrig riktigt hantverkat på beställning förut, men jag trixade ihop en ansökan som räckte för att komma in. Alltså tackade jag så småningom i juli nej till förlängt vikariat med ett halvår och tog ett sabbatsår för att lära mig allt konsthantverk istället.

Slöt fred med lite gamla vänner, och blev med lite nya. Dansade Lindy hop under vårterminen. Återförenades med lite gamla ragg. Gjorde en trevlig resa till Berlin med Emil, Erland och Karro. Åkte på kryssning med Bacchusgänget till Helsingfors, fick träffa min gamla favoritstad igen och hade det allmänt awesome. Jämfört med förra året var det här ett år när jag fått känna mig omtyckt, kompetent, fin, bra och sådär, och det har varit skönt och välbehövligt.
Skå flygfält i juni, där vi var snygga, åkte militärfordon och blev
mansplainade av män i uniformer.
Min mentorsklass tog studenten och jag fick fira av dem. Gjorde mycket roliga saker med treorna under vårterminen. Råddade nationella prov och växte in rätt bra i min yrkesroll. Sista veckan på Grillska fick jag också till sist min lärarlegitimation, så nu är jag leg. gymnasielärare. Sedan kom en lång sommar med höjdpunkten Just a little lovin' i början (bästa lajvet jag varit på), och en ovanligt lugn och småtrist, om än trevlig, medeltidsvecka i slutet av sommaren.

Ett annat tema för 2015 var "Ett bröllop och fyra begravningar". Fick träffa hela klanen Greek på Marias och Daniels bröllop i september. Flera människor i min omgivning gick dock bort under året - med ett kluster i slutet av hösten med två begravningar samma vecka. Så ikväll vill jag dricka en skål för Viv, Karin, Erika, Björn och Viola som inte följer med oss in i nästa år.

Gustav Klimt-inspirerat självporträtt i olja som jag gjorde
första terminen på Nyckelviksskolan.
På hösten gick jag mitt första halvår på Nyckelviksskolan och provar det här med att vara elev igen. Studierna är roliga men skolsituationen känns fortfarande märklig så här ett halvår in, och jag längtar faktiskt tillbaka till att börja yrkesarbeta. Jag blev kär i metallverkstaden, lärde mig screentrycka och målade mer än på många år. Det är väldigt roligt!

Jag anmälde mig till två lajv i Norge men insåg efter Finnmark Brenner, som jag åkte själv på till Oslo, att det här med att lajva på norska låg lite över mina språkkunskaper. Däremot fick jag, tack vare min klasskompis Ellinor, en chans att utveckla och ta tillbaka allt teckenspråk jag glömt, och det är väldigt pepp.
Mina smycken på Kapsylens julmarknad

Under adventshelgerna var jag som vanligt på Kapsylen, där jag i år debuterade som konsthantverkare vid sidan av mitt vanliga jobb i caféet. Mitt metallprojekt #fittfabriken gjorde större framgång på Facebook än på Kapsylen, men jag sålde lite armband och örhängen och hade roligt. 

Julveckan fick jag också spendera rätt mycket tid med min svärfamilj, som börjar kännas som en naturlig del av livet. På julafton blev det midnattsmässa och släktjul, och i mellandagarna åkte jag och Karro till London på långweekend, som vi just kommit hem ifrån och ligger och degar oss i soffan inför kvällens nyårsfirande, som förmodligen kommer att firas på bröderna Walbergs veranda med kanonsalut som vanligt.
I Camden 29 december

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det