Överlevnadsguide till provhytten

Jag tycker väldigt mycket om kläder. Jag tycker att det är roligt med kläder, material, trender och att gå i butiker och bara titta. Och så tycker jag att det är hemskt att gå i provrum. Dels blir man jättetrött, och dels kan det vara en rätt stor utmaning för ens taskiga självförtroende att stå där och känna sig ful medan man kränger av och på en massa kläder som inte passar. Jag vet att jag inte är den enda som känner så här om provrum.

Men jag börjar bli rätt bra på det. Både hur man sparar energi, håller sig glad, känner sig snygg, är snäll mot sig själv och får kläder köpta. Så här är min kroppspositiva överlevnadsguide till provhytten.

Förberedelser:

1. Vet vad du letar efter
Så slipper du slösa energi på att vandra planlöst. Är det nya jeans, inspiration till vårens trender eller något att ha på dig på kompisens bröllop? Skaffa ett mål.

2. Gör en plan
Ta reda på vilka butiker som kan tänkas ha det du letar efter. Rätt sorts kläder, rätt stil etc. Och ta reda på var de finns. Personligen gillar jag gallerior - allt på samma ställe och jag slipper klä av och på mig tusen ytterkläder för att gå mellan butikerna.

Välj en dag för shopping när du har gott om tid, det tar alltid längre tid än man tror.

3. What to wear
Se till att du känner dig snygg när du provar kläder. Ha rent hår. Om jag känner mig trött och ful redan när jag kommer in i provhytten kommer ingenting att bli lättare. Ha en bh som du kommer att bära under plagget (alltså din vanliga under vardagskläder men eventuell special-bh om du provar festblåsor).

Det samma med kläder. Ha på dig någonting som känns så bekvämt, snyggt och "du" som möjligt, att fly in i efter en kavalkad av inte helt perfekta plagg. Jag föredrar tvådelat, för att kunna prova över- och underdelar separat. Om du brukar använda både kjolar och byxor rekommenderar jag kjol, den är lättare att ta av sig utan att behöva knyta upp skorna. Jag brukar ha med mig ett läppstift och en hårsnodd också, för att snabbt kunna byta look i hytten.

(Hard mode av det här är att prova kläder när man är svullen, trött och har mens. Om jag känner mig bekväm i det här plagget när jag är mitt mensigaste jag, är det ett bra plagg).

4. Ät och fika ordentligt
Man blir trött av att prova kläder och är man hungrig blir man ineffektiv och gnällig. Se till att äta ordentligt innan. Börjar energin dala - vila en stund och fyll på med fika. Vänta inte med att vila tills du är trött, arg och bara vill hem.

I klädaffären

5. Be om hjälp
En annan sak man blir trött av är att leta. Jag har börjat allt oftare att fråga istället. Typ "jag letar efter en bolero att ha på bröllop" eller "har ni några svarta kostymbyxor i plus size?". Det är mycket lättare att gå igenom fem plagg än fem hundra.

6. Ignorera storlekslapparna
Jag blev mycket tryggare med min kropp och bättre på att avgöra passform av att handla second hand. Då måste jag titta på om plagget ser ut att passa och gå på ögonmått istället för att låta storlekslappen bestämma. Titta på plagget istället. Ser det större ut än dina kläder hemma i garderoben? Testa olika storlekar. Om du ska prova någonting, typ jeans, där passformen är viktig, kan det vara en bra idé att ha 2-3 par i samma modell med sig in i provhytten. Ett annat knep som funkar för mig (som ibland kan noja en del över de där lapparna och att jag inte har storlek 38-40 längre) är att handla kläder online med måttabell eller brittiska storlekar istället. 32" eller stl.18 säger mig inte alls lika mycket som stl.46 gör.

7. Välj provhytt
Många butiker har ett extra stort provrum med plats för rullstol eller barnvagn. Ta det. Jag gillar också när det finns en pall i provrummet - särskilt om man provar byxor eller snäva kjolar är det viktigt att se att de går att sitta i, och då kan jag vila mellan provningarna.

8. Spexa
Jag känner mig snyggare när jag ser glad ut, så att se mig själv stå och ängsligt sträcka på mig och undra om jag är tillräckligt smal för den här klänningen gör att jag känner mig gräslig vad jag än har på mig. Så jag brukar dansa i provhytten istället - tramsa lite, posera, sitta, stå upp. Dels blir jag glad, och dels märker jag om plagget går att röra sig i.

9. Hantera vet ej-kläderna

Den här tröjan är snygg, men är den 249kr snygg? Den här klänningen är nästan bra, men inte 100% bra...

Häng tillbaka den. Åk hem eller gå och ta en fika. Vill du fortfarande ha den efter fikan, gå tillbaka och köp. Är du rädd att den ska ta slut kan du be butiken att hänga undan. Om du inte känner behov av plagget efter fikan, strunta i det. Slösa inte pengar på kläder som ändå bara kommer att hänga i garderoben eller som du kommer att känna dig missnöjd i.

På lång sikt:

10. Lär känna din kropp jämfört med butikens standard
Alla klädmärken utgår från en viss standardkropp när de designar sina kläder. Det leder till att du så småningom kan hitta mönster i var den här kedjans kläder sitter rätt och fel på just dig. Jag har till exempel problemet med Åhléns att alla kläder är lite för långa i ryggen, alltså säckar de alltid. Och problemet med Indiska att deras standardkropp är mer bredaxlad, mer storbystad, har kortare armar och smalare höfter än jag, vilket leder till att jag ser fyrkantig ut i deras plagg. Jag och H&M går däremot ganska bra ihop, men de har olika storlekar på olika undermärken.

Att ha koll på de här grejerna gör att du dels vet vilka grejer du ska titta efter på en gång (det är större sannolikhet att jag kan ha en klänning från Indiska om den är ärmlös eller a-linjeskuren), och dels att det är mycket lättare att tänka att det är klänningen, inte du, när den helt enkelt sitter dåligt.



Och det var mina tips för en mindre smärtsam provrumsupplevelse! Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.