torsdag 28 april 2016

Vad jag menar med sexpositiv


http://www.ohjoysextoy.com/sex-positive/
Läs inlägget på Oh Joy Sex Toy
Välkomna tillbaka till serien "Anneli bloggar om sexpositiv feminism". Idag tänkte jag att jag ska tipsa om en av mina favoritbloggar - webcomicen Oh Joy Sex Toy av Erika Moen och Matthew Nolan. 

En kärna i Oh Joy Sex Toy är precis som namnet antyder, att de recenserar sexleksaker. Tillkommer sexualupplysning, gästserier, serier om relaterade ämnen (allt från mensskydd, över bootblacking till porrbranschen). Genomgående sjukt roliga. Alla bilder är tecknade, men lägger ändå en liten NSFW här. Ni är varnade. Läs den hemma istället. Det är lika bra, för den är svår att sluta läsa.

Nå, hur som... så tycker jag rätt mycket om Erika's inlägg "Requirements for being Sex Positive", det är skönt att läsa och informativt. En sak jag nämligen märker så fort begreppet kommer upp, är att det verkar betyda väldigt olika saker beroende på vem det är som pratar om det. Ibland får jag bilden av att folk som definierar sig som sexpositiva och pratar för, menar att allt sex mellan samtyckande vuxna är okej, att sexualupplysning är viktigt, och att inte döma och skamma folk för deras sexuella preferenser bara för att man själv inte gillar dem. Och det låter sympatiskt, tycker jag. Medan å andra sidan folk som är kritiska snarare verkar betrakta sexpositivism som okritiskt hyllande av sunkiga branscher som porr och prostitution och något slags blåögd idealism om att allt sex är nice och kul och precis lika valfritt. Och det är ju såklart blåögt, och någonting som jag inte heller riktigt håller med om.

Så... jag tycker att Erika förklarar bra vad jag också vill lägga in i begreppet sexpositivism. Det är grundsynen på sexualitet som berikande och positiv (oavsett sexuell läggning eller preferenser). Det är den milsvida skillnaden mellan fantasier och utlevande, och hela biten med att informerat samtycke är superviktigt och helt essensiellt. Och så är det betoningen på att kunskap och sexualupplysning är nödvändigt för att vi ska kunna ägna oss åt den där utlevnaden och fatta informerade beslut om vad vi vill göra sexuellt - så att det inte blir dåligt och farligt. Och det tycker jag är superviktigt. (Här tänkte jag länka ett par bra guider från RFSU, men hela sidan är så späckad med bra material att jag länkar alltihop istället. Det senaste, Vill du? är ett material för att prata om samtycke i skolans sexualundervisning).

Jag tror att jag bromsar där faktiskt. Jag kommer på rätt många grejer medan jag skriver som jag också vill skriva om, sådana där saker jag är arg på. Så det kommer nog ett inlägg om tolkningsföreträde snart. Och ett om ligga-normen i lajvkretsar. Diskutera gärna med mig! Men helst inte i kommentarerna här på bloggen för dem hittar jag ofta typ ett år senare och får mest dåligt samvete över. Sociala medier äre som gäller.

3 kommentarer:

Emma.H sa...

Hej!!

Jag kom till din blogg när jag sökte på gammal sjuksköterskeklänning och såg då att du har en sån. Jag letar med ljus och lykta efter en sån till en fest vi ska ha med jobbet nästa helg så börjar bli lite bråttom☺️. Jag jobbar som sjuksköterska;-). Du vill inte sälja den?

En chansning bara, tack på förhand!

Anneli sa...

Hej Emma! Jo då det kan jag tänka mig att göra. Den är stl 42 och jag vill ha 300 spänn för den. Du kan väl maila mig på friedneranneli@gmail.com ifall det känns aktuellt?

Emma.H sa...

Jag mailade dig igår, hoppas du har sett det// Emma