The Campsite Rule

På sistone har jag sett många diskussioner på Facebook om sex, samtycke, maktobalans i förhållanden, sexuella läggningar, kritik av sexpositivism och så vidare, och det har gjort mig sugen på att blogga igen. Får se hur länge det håller i sig.

Som kanske är underförstått för trogna gamla läsare av den här bloggen definierar jag mig själv som en sexpositiv feminist. Det kanske var ännu tydligare när jag startade - då var jag arton eller så, och jag vill påstå att typ den viktigaste feministiska kamp jag fört under hela mina early twenties är det här med att jag, och alla andra kvinnor, ska ha rätt att upptäcka och leva ut våra sexualiteter på ett sätt som är njutbart, kul och meningsfullt.

Alltså utan begränsande normer om vad som är en "normal" sexualitet och "normala" förhållanden. Alltså utan sexistiska föreställningar som att sex är något killar vill ha och tjejer släpper till. Alltså utan slut shaming eller att vi pratar om hur himla problematiskt det är med sex eller vissa sorters sex. Alltså utan att riskera att utsättas för sexuella trakasserier, våldtäkter eller övergrepp. Alltså utan att få könssjukdomar eller oönskade graviditeter. Alla de här sakerna är sådant som hindrar kvinnor från att vara sexuella på sina egna villkor. Och det tycker jag suger.

Jag ser rätt mycket grejer jag inte håller med om både från folk som är sexpositiva men inte feminister (superdåligt), och folk som är feminister men inte sexpositiva (inte alls lika dåligt, men inte hundra positivt).

Så jag tänkte att jag ska försöka komma med lite konstruktivt bloggande på temat, skriva lite om sex och etik och njutning och bra länkar och sådär.

Okej, det var ett långt intro. Men här kommer dagens inlägg.
Idag ska vi prata om The campsite rule.


The Campsite Rule som begrepp myntades av Dan Savage i sexrådgivningskolumnen Savage Love, (som jag inte läser regelbundet), men när Karro introducerade mig för begreppet var min reaktion ungefär "omg herregud varför har jag inte hört talas om det här förut?!"

Originalkontexten handlar om sex och relationer där det råder en maktobalans, till exempel stor åldersskillnad, men jag tycker att den egentligen är ett bra synsätt på alla relationer. Savage menar att om man har ett sådant förhållande, sexuellt eller romantiskt, är det viktigt för den äldre/mer erfarna parten att iaktta the Campsite Rule.

Och ni som kan er allemansrätt känner igen er:

Lämna personen i samma eller bättre skick än vad hen var när ni inledde relationen.

Det räcker alltså inte med att om en person samtycker till att ligga med dig så får du göra det och lämna hen i vilket skick som helst, för att du till exempel inte lovat något. Att iaktta the campsite rule innebär att du aktivt måste försäkra dig om din partners välbefinnande både när du inleder, har, och avslutar relationen. 

Alltså inte lämna hen med en massa jobbigt bagage, sexuella trauman, olyckliga känslor, könssjukdomar, drama i största allmänhet. För det är helt enkelt inte schysst. SÄRSKILT inte om du har större handlingsutrymme, makt, erfarenhet eller status än vad din partner har.

Jag tycker att den är användbar. Framför allt för att vi ganska ofta diskuterar just relationer med stor åldersskillnad eller maktobalans. Jag tycker att det är superviktigt att erkänna att det kan bli rätt stora problem när en part står i underläge mot en annan i en relation (och det behöver inte bara handla om åldersskillnad - erfarenhet, ekonomi, hög status etc...). Men jag gillar inte riktigt när slutsatsen ur diskussionen därför blir så därför ska ingen någonsin.

Jag har definitivt haft min share av att vara ganska ung och ha sexpartners som var mycket äldre än jag. Men för min del funkade det fint, blev utvecklande, kul och kändes bra. För att jag råkade hitta en äldre sexpartner som var mån om det där med att jag skulle få ut bra grejer av relationen.

Men alltså, jag har träffat äldre snubbar som slemmar på mycket yngre tjejer för att de inte vågar säga till på skarpen också. Och hört rätt många historier om när sånt gått dåligt.

Så... the campsite rule. Bra tumregel.
Tänk på att lämna din partner i samma eller bättre skick än när du träffade henom.

Eller för att citera Allemansrätten: Inte störa - inte förstöra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.